خطبه ی سی و دوم نهج البلاغه
ایها الناس انا قد اصبحنا فی دهر عنود و زمن کنود . . .
خطبه در شکایت از اهل زمان خود است
ای مردم ما در زمانی هستیم که مردم آن ستمکار و کفران کننده نعمت هستند.
امام در این خطبه مردم (پست زمان خود را) به چهار گروه تقسیم میکند:
- کسی که او را از فتنه و فساد منع نمی کند مگر بیچارگی و کندی شمشیر و کمی مال او.
- کسی است که شمشیر از غلاف کشیده و شر خود را آشکار ساخته و سواره و پیاده لشکر خود را گرد آورده. برای فتنه و فساد خویشتن راآماده نموده، دینش را تباه کرده.
- کسی است که دنیا را بعمل آخرت (تظاهر به عبادت و بندگی) می طلبد و آخرت رابه عمل دنیا (زهد و تقوی و عبادت حقیقی) خواهان نیست.
خود را با وقار نشان می دهد. راه دین و شریعت را وسیله ی معصیت قرار داده است .
- کسی است که بر اثر حقارت و پستی و نداشتن وسیله ای که به مقام ریاست برسد از خواستن آن مقام خانه نشین گریده است. و چون دسترسی به آرزوی های خود ندارد، بهمان حالی که مانده خویش را قانع نشان داده.
+ نوشته شده در شنبه هجدهم خرداد ۱۳۹۲ ساعت 11:57 توسط امير باعثي
|